Norbert Cuiper | december 2005
Auto’s en vrachtwagens kunnen niet alleen op benzine,
diesel of gas rijden, maar ook op biobrandstoffen.
land sinds 2005 een inhaalslag.
Met de huidige generatie biobrandstoffen is de CO2-emissie
50 procent lager. Nadeel van deze biobrandstoffen is dat
relatief veel energie nodig is voor productie, transport en
fabricage. Ook is veel landbouwgrond nodig voor de teelt
van de benodigde energiegewassen. Het wachten is op de
verbeterde tweede generatie op basis van houtige biomassa,
die naar verwachting de kooldioxide-uitstoot tot 80 à 90
procent zal verlagen. Onderzoekers werken hard aan deze
geavanceerde ‘klimaatneutrale’ biobrandstoffen, maar
voordat die in 2010 op de markt kunnen komen, zullen nog
sterke technologische ontwikkelingen nodig zijn.
In deze Chemische Feitelijkheid
• De Context: De overheid wil het gebruik van biobrandstoffen
stimuleren. Wat winnen we daarmee, en wat moet
er gebeuren voor het zover is?
• De Basis: Hoe maken we de koolzaadolie geschikt als
brandstof? En waarom moet de motor worden aangepast?
• De Diepte: De productie van biobrandstoffen kan veel
efficiënter. Nieuwe conversiemethoden bieden uitkomst.
Neem nu een abonnement op Chemische Feitelijkheden en ontvang 10 nieuwe edities per jaar en toegang tot het online archief.
Geen toegang tot Chemische Feitelijkheden en wilt u er meer over weten?
Bekijk deze gratis openbare nummers
Een abonnement op hét naslagwerk over chemie en moleculaire wetenschap? Dat kan via MijnTijdschrift. Iedere editie behandelt nieuwe inzichten en ontwikkelingen rondom materialen, gezondheid, voeding, energie en milieu.
Losse nummers zijn vanaf € 9,95 te bestellen bij MijnTijdschrift. Kijk hier voor meer informatie.
De Koninklijke Nederlandse Chemische Vereniging is de beroepsvereniging van en voor mensen die werkzaam zijn of studeren in de chemie, life sciences en procestechnologie. De KNCV wil een schakel zijn tussen bedrijven en mensen. Zie voor meer info: www.kncv.nl.