Astrid van de Graaf | februari 2005
Eind 2004 werd Nederland opgeschikt door het beeld
stikstofdioxide.
Toch hebben emissiereducerende
maatregelen het laatste decennium al veel verbetering
gebracht. Maar langs drukke wegen wordt de toegestane
norm voor stikstofdioxide regelmatig overschreden. Zo’n
300.000 mensen die er in de buurt wonen en werken,
worden blootgesteld aan te hoge doses stikstofdioxide en
dat heeft consequenties voor de gezondheid. Daarom
scherpt Europa de normen voortdurend aan. Een streng
beleid alleen is niet genoeg. Ook de technologie kan een
handje helpen om de emissies te verminderen.
Onderzoekers en technologen krijgen het voor elkaar om de
auto steeds een stukje schoner te krijgen.
In deze Chemische Feitelijkheid:
• De Context: Wat is stikstofdioxide en waar komt het vandaan?
Hoe wordt het gemeten? Wat is de rol van het autoverkeer?
Wat zijn de Europese normen?
• De Basis: Waarom is stikstofdioxide eigenlijk ongezond
en hoe komt dat? Wat zijn de effecten op mensen, dieren
en planten?
• De Diepte: Hoe werkt de driewegkatalysator en waarom is
het zo moeilijk een soortgelijke katalysator voor dieselmotoren
te ontwikkelen?
Neem nu een abonnement op Chemische Feitelijkheden en ontvang 10 nieuwe edities per jaar en toegang tot het online archief.
Geen toegang tot Chemische Feitelijkheden en wilt u er meer over weten?
Bekijk deze gratis openbare nummers
Een abonnement op hét naslagwerk over chemie en moleculaire wetenschap? Dat kan via MijnTijdschrift. Iedere editie behandelt nieuwe inzichten en ontwikkelingen rondom materialen, gezondheid, voeding, energie en milieu.
Losse nummers zijn vanaf € 9,95 te bestellen bij MijnTijdschrift. Kijk hier voor meer informatie.
De Koninklijke Nederlandse Chemische Vereniging is de beroepsvereniging van en voor mensen die werkzaam zijn of studeren in de chemie, life sciences en procestechnologie. De KNCV wil een schakel zijn tussen bedrijven en mensen. Zie voor meer info: www.kncv.nl.